> També hi han col·laborat 13 empreses i 50 centres que ofereixen formació professional

> Els guardonats obtenen una beca remunerada per desenvolupar els seus projectes dins d’aquestes empreses durant dos meso

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Diputació de Barcelona i la Fundació BCN Formació Professional han presentat públicament els tretze projectes guanyadors de la 6a edició del MetròpolisFPLab, celebrada durant el curs 2023-2024. En aquesta edició hi han participat més de 1.500 alumnes de formació professional, provinents de 50 centres, i han donat resposta als reptes plantejats per 13 empreses o institucions. Com en les edicions anteriors, els guanyadors s’han endut una beca remunerada per desenvolupar els seus projectes dins d’aquestes empreses durant dos mesos.

Les empreses que han proposat reptes al sisè MetròpolisFPLab i els equips guanyadors són:

EMPRESAREPTEEQUIP GUANYADOR
MesoesteticCom podem dissenyar i crear un sistema per rebre, avaluar i seleccionar propostes de millora per part dels operaris o tècnics de producció?Chop Chops,
de l’Escola Pia de Mataró
Consorci de Residus del MaresmeCom podem separar i reciclar els residus tèxtils que majoritàriament llencem als residus barrejats?Projecte RenovaTèxtil,
de l’Escola Municipal del Treball de Granollers
Marina Barcelona 92 Com podríem donar una segona vida als pèl·lets de plàstic provinents del reciclatge dels plàstics que fem servir a la drassana?JDC, de Sanitària Hospital del Mar de Barcelona
Hospital Clínic  Què podríem fer per conscienciar i disminuir el problema de salut que genera l’obesitat infantil i juvenil?NUTRIFIT, de l’Escola Joviat de Manresa
Port de BarcelonaCom podem donar a conèixer, a través del material gràfic, la cadena logística del port de Barcelona?PortBCN a la vista!,
del Col·legi Cultural de Badalona
ResolCom podem crear i dissenyar una nova tipologia de mobilitat d’ús exterior utilitzant plàstic reciclat?Too Agency, de l’Escola del Treball de Barcelona
Aigües de BarcelonaCom podem integrar i adaptar diferents espais i edificis de la nostra ciutat com a futurs refugis climàtics a l’abast de la ciutadania?Proven+Partners, de l’Institut Provençana de l’Hospitalet de Llobregat
Consorci de la Zona Franca Com podem posicionar el polígon de la Zona Franca com una zona de treball amigable, fàcil i accessible per a tothom?UN STUDIO, de l’Escola del Treball de Barcelona
Circuit de Barcelona CatalunyaCom podem crear una eina informativa que gestioni les avaries i incidències que fan referència al manteniment de les instal·lacions del Circuit?LES TRES BESSONES,
de l’Escola Pia de Mataró
Institut de Ciències del MarEn comunitats costaneres, com podem reduir l’impacte ambiental i regenerar la línia de la costa, l’ecosistema litoral i l’ecosistema del mar?Institut Pedralbes, de l’Institut Pedralbes de Barcelona
Grup Ametller OrigenCom podem dissenyar un sistema de reg hidropònic intel·ligent que ens permeti ser més eficients?Nova Rosada, de Sanitària Hospital del Mar de Barcelona
Universal RobotsCom podem aprofitar l’ús de la robòtica i la intel·ligència artificial per ajudar les persones grans amb dependència i mobilitat reduïda?Botmate, de l’Escola Municipal del Treball de Granollers
GPA Innova SeabotsCom podem millorar la capacitat de recollida de sòlids flotants i hidrocarburs en un robot marí de superfície?The Developers, del Col·legi Cultural de Badalona

La creativitat i la innovació han tornat a marcar aquesta edició, amb propostes ben curioses. A l’acte d’entrega de premis, Ester Pujol, directora de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, ha destacat “la qualitat dels projectes finalistes treballats pels estudiants d’FP, que, amb la mirada posada en l’equitat i un món més sostenible, han respost als reptes i  la implicació de les empreses en l’aprenentatge professional”.

Per part de la Diputació de Barcelona, Joan Josep Galiano, president delegat de l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona, apunta que “des de Diputació de Barcelona hem fet una aposta molt ferma per promoure oportunitats educatives per tothom i per facilitat la continuïtat educativa dels joves. Un itinerari educatiu sòlid, que aporti un bon nivell competencial, ofereix més garanties de poder avançar cap a un projecte de vida més satisfactori, tant professionalment com personalment. I en aquest sentit, esperem que la participació dels alumnes en el projecte Metròpolis FPLab hagi pogut contribuir a motivar-los i animar-los a continuar els estudis”.

Per a Sara Berbel, presidenta de la Fundació BCN Formació Professional, “el Metròpolis FPLab és un binomi perfecte d’interrelació entre empreses, institucions i centres d’FP. Tots els projectes  que han arribat a la final d’aquesta 6ª edició són molt bons i la qualitat, com ens han fet notar les 13 empreses participants, incrementa any a any. També volem ressaltar que el Metròpolis FPLab és un projecte de gran impacte territorial amb participants i guanyadors/es de molts centres i municipis. Res seria possible sense la  gran implicació  dels tutors i tutores de centres i empreses; són imprescindibles per aquest projecte. Ens veiem a la 7ª edició!

Durant l’acte també s’han fet dos reconeixements a la tutorització dels projectes. S’ha reconegut Cristian Martínez, de l’Institut Marianao de Sant Boi de Llobregat i, per la tutoria a l’empresa, Arnau Casanova, de Mesoestetic.

Així mateix Innobaix, entitat col·laboradora del MetròpolisFPlab, ha lliurat el Premi Innobus, per mitjà de la seva directora, Natàlia Mir, a l’equip CVJH de l’Institut Mercè Rodoreda de l’Hospitalet de Llobregat.

MetròpolisFPLab: innovació empresarial per potenciar la inserció laboral dels joves

El projecte MetròpolisFPlab va néixer el curs 2018-2019 com una fusió de tres projectes d’innovació educativa: l’Innolab, d’Innobaix; el Port Innova, del port de Barcelona, i el programa del Circuit de Barcelona-Catalunya. Té per objectiu posar en relleu el talent de l’alumnat i apropar-lo al mercat laboral. Pretén potenciar l’adquisició de competències clau i fomentar la inserció laboral dels joves.