Què és el Fòrum de ciutats amb Consell d’ FP?

El món local en el sentit més ampli, que inclou les autoritats locals, els centres educatius i de formació, les empreses, els gremis i les associacions professionals, les organitzacions empresarials i sindicals del territori, integrats tots els en el marc de governança dels Consells de Formació Professional, tenen unes condicions d’arrelament, capil·laritat i relacions socials que generen un potencial únic i indispensable per contribuir positivament a abordar el repte de millorar la Formació Professional.

El Fòrum de les ciutats amb consell de la Formació Professional de Catalunya aplega un grup de ciutats que representen una part molt important del PIB català, de les empreses de Catalunya, de la població assalariada, dels centres de formació professional, dels alumnes que cursen alguna modalitat de formació professional i un elevat tant per cent de l’oferta formativa del país.

En aquest sentit, el Fòrum es presenta com a interlocutor necessari davant d’altres Administracions o entitats relacionades amb l’àmbit local per defensar l’opinió i la tasca desenvolupada en els municipis al voltant de la formació professional.

Des del Fòrum es volen promoure espais de cooperació i col·laboració entre totes les ciutat integrants tot establint un compromís ferm de treballar coordinadament facilitant la transferència de coneixements i expressant-nos públicament com una sola veu.

Qui en forma part?

Aquest Fòrum, a dia d’avui, el conformen els Consells de les ciutats de Barcelona, Lleida, Girona, Tarragona, El Prat de Llobregat, Mataró, Terrassa, Granollers, Rubí, L’Hospitalet de Llobregat i el Consell de la Conca de Ripoll i Riera de Caldes que integra Sabadell, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Caldes de Montbui, Castellar del Vallès, Cerdanyola del Vallès, La Llagosta, Montcada i Reixac, Palau-solità i Plegamans, Polinyà, Ripollet, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpetua de la Mogoda i Sentmenat.

Durant el 2019 el Fòrum de ciutats amb Consells de la Formació Professional de Catalunya ha vist incrementat el seu nombre de representants amb la incorporació del Consell de la Formació professional del Baix Llobregat impulsat pel Consell Comarcal de la mateixa comarca, i que representa aquests 30 municipis: Abrera, Begues, Castelldefels, Castellví de Rosanes, Cervelló, Collbató, Corbera de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esparreguera, Esplugues de Llobregat, Gavà, Martorell, Molins de Rei, Olesa de Montserrat, Pallejà, Palma de Cervelló, la Papiol, el Prat de Llobregat, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Climent de Llobregat, Sant Esteve Sesrovires, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Torrelles de Llobregat, Vallirana i Viladecans.

Ara mateix el Fòrum està integrat per 53 municipis, dels quals 37 tenen oferta d’FP inicial.

El Fòrum representa en xifres econòmiques i demogràfiques:

• Un pes superior al 50% en termes de població total, població jove i més de la meitat de l’atur registrat a Catalunya.
  • En termes de treballadors/es autònoms/es, gairebé un 50% s’ubica en el conjunt dels municipis que integren el Fòrum.
  • El pes dels treballadors/es assalariats/des és molt elevat, del 67,5% respecte a Catalunya, és a dir dos terços de la força de treball assalariada de Catalunya s’ubica en el conjunt dels municipis que integren el Fòrum.
  • Més d’un 56% del PIB de tot Catalunya.

A banda, en matèria d’oferta i alumnat en FP inicial, els territoris del Fòrum aglutinen: