L’FP és un motor d’ocupació que trenca estereotips, connecta els joves amb el món laboral i posa en valor els nous oficis i els de sempre

El 55 % dels estudiants de formació professional de la metròpolis de Barcelona troben feina durant els nou primers mesos després d’haver-se graduat. En el cas de l’FP dual, en troba el 70 %. Per avançar cap a la igualtat entre homes i dones al món laboral, l’FPro aposta per desfeminitzar sectors associats a les dones i que aquestes estiguin presents als sectors més masculinitzats. Diversos cicles formatius d’FPro preparen els joves per a oficis emergents i de futur, com és el cas de la logística o la indústria 4.0. Comença el període de preinscripcions per al curs 2021-2022, que tindrà lloc de l’11 al 17 de maig per als CFGM i del 25 al 31 de maig per als CFGS

L’AMB i la Fundació BCN Formació Professional continuem treballant en l’impuls i la promoció de la formació professional, que compta amb la complicitat dels centres i les empreses de la metròpolis de Barcelona. Aquest dimarts comencen les preinscripcions a la formació professional (FPro), que en el cas dels cicles formatius de grau mitjà seran de l’11 al 17 de maig i en el cas dels cicles formatius de grau superior, del 25 al 31 de maig.

L’FPro està demostrant que és una opció sòlida i efectiva per trobar una bona feina i de manera ràpida. Les dades d’inserció laboral així ho recolzen: el 55 % de joves que estudien formació professional als centres de la metròpolis de Barcelona troben feina durant els nou primers mesos després d’haver-se graduat, segons el darrer Anuari de l’FP i del Mercat de Treball, elaborat per la Fundació BCN Formació Professional. En el cas de l’FP dual, que combina la formació als centres educatius amb l’activitat a les empreses, el 70 % dels graduats a Catalunya troben feina en el mateix període de temps.

Amb la formació professional, els joves poden preparar-se per als oficis de futur, que són els de sectors emergents com la logística o la indústria 4.0, de manera que tindran moltes possibilitats al món laboral. Alhora, els cicles formatius de fusteria o jardineria, per exemple, asseguren que se segueixin aprenent les feines de sempre, les més tradicionals.

Pel que fa al gènere, cal seguir apostant per la igualtat entre homes i dones, tant a l’FPro com al món laboral. Segons el darrer Anuari de l’FP, el 57 % dels estudiants d’FPro són homes i el 43 % són dones. A més, es perpetuen els estereotips de gènere, i és que en sectors com l’energia, la informàtica, la mecànica o el transport hi ha menys del 10 % de dones. La situació és similar per als homes en el sector de les cures.

L’actitud dels joves vers la formació professional també està canviant. Cada vegada són més conscients que, optant per aquest tipus de formació, treballaran en allò que realment els agrada i ho faran de manera ràpida pràctica. Segons el nostre l’Anuari de l’FP, es pot constatar un canvi respecte a generacions anteriors, i és que des del 2004 el nombre de persones matriculades a l’FPro a l’AMB ha crescut un 60 %.