El 25 de gener, a l’Escola d’Hosteleria de Barcelona, ens vàrem reunir les ciutats amb Consell de la Formació Professional. La trobada va tenir una doble funció: per una banda la reunió habitual on debatem i fem propostes per adequar al màxim l’educació i el territori; i per l’altre aprofitar per a conèixer amb més profunditat el desplegament de la Llei d’FP a Catalunya.
La benvinguda a les representacions dels ajuntaments va ser a càrrec de Maria Truñó, comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, que va remarcar els paper imprescindible que tenen les ciutats. Va seguir comentant que els Consells de l’FP són espais democràtics de discussió i propostes i que han de contribuir a les polítiques locals, que tenen gran impacte econòmic.
El grup va seguir iniciant l’anàlisi de com havia d’adaptar-se el nou conveni a signar al marc de la Llei d’FP que s’està desplegant a Catalunya.
A la segona part de la trobada es va comptar amb Fabian Mohedano, president executiu de l’Agencia de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya. La seva intervenció es va centrar en com seran els Centres Integrats. Es va completar amb una taula rodona, moderada per Gemma Verdés com a directora d’Ensenyaments Postobligatoris i de Règim Especial del Consorci d’Educació de Barcelona, amb les direccions dels Instituts Pere Martell, Illa de Banyols i de l’Esport.
El passat dimarts 31 de gener es va presentar a la Biblioteca municipal de Sant Joan Despí el nou estudi sectorial de la Formació Professional, “El Sector del Vehicle Elèctric en Clau d’FP”, elaborat per l’observatori de la Fundació BCN Formació Professional per encàrrec de la Diputació de Barcelona amb la col·laboració de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
L’estudi ha comptat amb la participació de més de 200 empreses del sector de la mobilitat elèctrica i més de 20 experts sectorials, i s’ha fixat com a objectiu d’identificar les necessitats del vehicle elèctric pel que fa als perfils professionals que requereix aquest sector en expansió.
La inauguració de l’acte,conduït pel Sr. Guillem Espriu, coordinador de Polítiques Socials de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, va ser a càrrec de la Sra. Belén García, alcaldessa de l’Ajuntament de Sant Joan Despí, qui va agrair la presència de totes les empreses i institucions al seu municipi per presentar l’estudi.
Així mateix, la Sra. Eva Menor, diputada de Desenvolupament Econòmic i Turisme i Comerç de la Diputació de Barcelona, va apuntar que el sector de l’automoció elèctrica “és estratègic per la província, per tant, des de la diputació s’acompanyarà aquesta indústria en la seva transformació”, i afegí que l’FP hi té un paper central.
La Sra. Montserrat Ballarín, vicepresidenta de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, va donar pas a la presentació de l’estudi ressaltant prèviament que “dins de l’aposta per l’FP, els estudis dels sectors emergents realitzats per la Fundació BCN FP són claus i estratègics per nosaltres, per la formació i per la indústria”.
L’estudi destaca que les empreses assenyalen la manca de talent com un dels principals topalls pel sector. El vehicle elèctric (VE), amb una projecció econòmica i d’ocupació elevada, afronta dificultats significatives per trobar els perfils professionals necessaris per desenvolupar-se. “La diversificació i els nous perfils professionals més demandats en el sector emergent del vehicle elèctric són tècnics en programació i informàtica del VE: ciberseguretat, tècnics de manteniment i reparació, comercials especialitzats, instal·ladors elèctrics de punts de recàrrega, especialistes en gestió de xarxes intel·ligents i perfils transversals com agregadors de dades”, explica Angel Tarriño, coordinador de l’observatori de l’FP de la Fundació BCN Formació Professional. Ana Vicente, investigadora de l’observatori de l’FP de la Fundació BCN Formació Professional i autora de l’estudi va recalcar que la política pública en el sector de l’automoció està dirigida a potenciar l’energia verda i renovable com a font d’energia per a la mobilitat (Agenda 2030) i com a conseqüència, el sector travessa canvis rellevants i irreversibles.
La fotografia del mercat del vehicle elèctric assenyala un increment de la demanda, amb 11.135 matriculacions l’any 2021 a la província de Barcelona, i un augment d’un 375% respecte a l’any 2017. Així mateix,pels anys vinents es preveu la creació de 140.000 llocs de treball vinculats a la mobilitat elèctrica al conjunt de l’Estat Espanyol, 250.000 matriculacions de VE i un desplegament d’entre 80.000 i 110.000 punts de recàrrega (Gobierno de España, 2021).
L’abast d’aquesta transició en tota la cadena de valor del sector és profunda i afecta des de concessionaris i assegurances fins a tallers de manteniment, serveis de postvenda, indústria automobilística i instal·lació i manteniment de punts de càrrega. Ana Vicente remarca que “el perfil professional que predomina actualment en el sector de l’automació és el d’home entre 36 i 55 anys. Gairebé un 50% d’aquests han cursat formació professional, però en l’actualitat entre aquest col·lectiu manca l’especialització necessària que requereix la transició vers la mobilitat elèctrica i també manca d’informació per gestionar i adaptar-se als canvis tan profunds del sector”.
Després d’aquestes intervencions, el Sr. Héctor Santcovsky, director de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, va donar pas a la taula rodona formada per empreses del sector: el Sr. Javier Navarro, director d’Operacions de QEV Mobility, la Sra. Neus Olea, Responsable del Departament Tècnic i de Relacions Externes a AEBALL i el Sr. Ismael Lara, responsable de desenvolupament de persones de SEAT.
Les empreses van estar d’acord en destacar que calen inversions significatives per adaptar espais públics i privats (tallers d’automòbils, instal·lacions elèctriques de llars, d’edificis i a la via pública), però també inversions i mesures per actualitzar i generar el talent necessari. Aquest aspecte, segons les empreses, no s’està produint al ritme necessari per assolir els objectius i tempos fixats per les administracions públiques en matèria de mobilitat sostenible.
L’estudi mostra la necessitat que té el sector de mà d’obra especialitzada i de coneixement.
Per això, entre les línies de treball assenyalades destaca la recomanació de desplegar oferta formativa d’especialistes d’FP en manteniment de VE o d’instal·ladors i manteniment de punts de càrrega de VE. També recomana la generació de centres d’FP integrats en el sector del Vehicle Elèctric que complementi l’oferta del Centre de Formació Professional de l’Automoció (Martorell), a més de generar i diversificar els canals d’oferta formativa per a treballadors en actiu del sector que hauran de passar necessàriament per un procés de re-skilling (tornar a capacitar a empleats en competències que la companyia necessita suplir) i up-skilling (procés de reforçar la formació en habilitats que el treballador ja tingui o que siguin similars a la seva àrea de coneixement) per tal que puguin continuar ocupats en el sector.
La clausura de l’acte va ser a càrrec de la directora-gerent de la Fundació BCN Formació Professional, Sra. Neus Pons explica com la Fundació BCN Formació Professional és “un pont entre el món educatiu i el món empresarial, s’escalen (entre altres) els estudis de sectors estratègics fins al nivell europeu donat que formem part d’un ecosistema amb vessant internacional.
El Sr. Fabian Mohedano, president executiu de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, va recordar que la Formació Professional avui dia compta no només amb els serveis educatius, sinó també amb el servei d’orientació i d’acreditació de competències, servies dirigits tant a ciutadania com a centres com a empreses.
La Fundació va assistir, el divendres 20 de gener a Ca l’Alier, a la presentació del full de rutaEconomia per la Sostenibilitat a Barcelona 2030, una aposta de l’Ajuntament de Barcelona per facilitar la transició ecològica a través del suport als sectors econòmics amb la finalitat de generar solucions innovadores i aprofitar les noves oportunitats de negoci.
La proposta identifica sis sectors econòmics estratègics (Indústria, Turisme, Construcció, Mobilitat, Energia i Comerç) per acompanyar les empreses en les transformacions del conjunt del model productiu de la ciutat cap a un de més sostenible i competitiu.
TMDC és un taller co-working de fabricació, un taller amb maquinària professional i d’ús compartit on trobem moltes empreses d’oficis, fusters, ferrers, startups industrials que desenvolupen producte físic i autònoms de la fabricació. Stage 2 és una de les empreses que trobem a TMDC, una consultora que acompanya i accelera el procés d’establiment en el mercat d’startups industrials en etapa inicial. A Stage 2 volen apostar per la Formació Professional del sector industrial. D’aquesta trobada de ben segur en sorgiran col·laboracions i sinergies per alguns dels projectes de la Fundació.
Aquest més de gener més d’una vintena d’estudiants de Formació Professional a Barcelona i l’Àrea Metropolitana han iniciat les seves estades formatives a diverses ciutats europees com Roma, Zwolle, Treviso, Munich, Westerburg, Oulu o Rovaniemi. Tant Barcelona com les ciutats d’acollida som membres de l’Associació Xarxa FP, fet que facilita que més de 150 persones joves puguin gaudir cada any de les seves estades internacionals.
Les primeres sessions amb estudiants, famílies i escoles que van participar en el projecte Erasmus+ BasicVET van tenir lloc els dies 17 i 19 de january. Els estudiants i companys seleccionats van a les seves pràctiques a Tolosa, Lisboa i Munic, tres membres de Xarxa FP amb els quals estem col·laborant.
Hi va haver una visió general del projecte i informació sobre les mobilitzacions. També vam tenir l’oportunitat de conèixer-nos i resoldre problemes i dubtes. Aquesta és la primera reunió de molts d’ells, i esperem tornar a reunir-nos.
El dia 19 de desembre, en el magnífic marc de l’Escola Baixeras, vàrem participar en el “Debat de Debats”, parla la comunitat educativa. Va ser una activitat preparada conjuntament pel Consell Educatiu Municipal i el Consell de l’FP de Barcelona. Va obrir la sessió el professor Quim Brugué, catedràtic de Ciència Política de la Universitat de Girona, parlant del valor que té la participació de la comunitat educativa en les polítiques locals. Després es varen presentar en pannels els resultats de les 6 comissions que, amb més de 70 experts, han treballat durant el curs. D’aquí varen sortir més de 200 propostes per a millorar les polítiques educatives de la ciutat.
L’acte va acabar en una taula rodona, conduïda per Marta Carranza, amb el regidor d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, la gerent del Consorci d’Educació de Barcelona, i el delegat d’educació del departament d’Educació.
El divendres 16 de desembre varem asistir a la Llotja de Mar a l’acte de presentación de l’Estudi Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals 2022 elaborat conjuntament pel Departament d’Educació i el Consell General de les Cambres de Comerç de Catalunya, en què s’evidencia que els ensenyaments professionals continuen sent una de les millors vies d’inserció laboral.
Algunes dades destacables de l’Estudi:
Després del curs 2020-2021, només un 12% dels joves de 16 a 25 anys que van obtenir un títol d’FP a Catalunya estaven en situació d’atur, una xifra irrisòria si es compara amb la mitjana de l’atur juvenil, que se situava en un 42%.
L’empresa de pràctiques, o de dual, esdevé el canal d’intermediació més efectiu per trobar feina.
Les cinc famílies professionals en que hi ha una inserció laboral més gran són: indústries extractives (80%), energia i aigua (67,90%), química (65,37%), instal·lació i manteniment (62,72%), fusta i suro (62,16 %) i nou famílies professionals més superen el 50% d’inserció: fabricació mecànica, sanitat, maritimopesquera, indústries alimentàries, electricitat i electrònica, turisme, serveis socioculturals i a la comunitat, transport, comerç, administració i gestió i seguretat i medi ambient.
La manca de talent és una de les barreres més significatives pel desplegament del vehicle elèctric.
Les empreses assenyalen que la manca de talent és un dels principals topalls pel sector. El vehicle elèctric, amb una projecció econòmica i d’ocupació elevada, afronta dificultats significatives per trobar els perfils professionals necessaris per desenvolupar-se
Diversificació i nous perfils professionals. Els perfils professionals més demandats en el sector emergent del vehicle elèctric (VE) són tècnics en programació i informàtica del VE, ciberseguretat, tècnics demanteniment i reparació, comercials especialitzats, instal·ladors elèctrics de punts de recàrrega, especialistes en gestió de xarxes intel·ligents i perfils transversals com agregadors de dades.
L’estudi “El Sector del Vehicle Elèctric en Clau de FP” elaborat per la Fundació BCN Formació Professional per encàrrec de la Diputació de Barcelona amb la col·laboració de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), ha comptat amb la participació de més de 200 empreses del sector de la mobilitat elèctrica i més de 20 experts sectorials amb L’objectiu d’identificar les necessitats del vehicle elèctric pel que fa als perfils professionals que requereix aquest sector en expansió.
Un dels principals objectius de l’agenda 2030 de la Unió Europea és aconseguir un desenvolupament econòmic global i sostenible respectuós amb el planeta i els recursos que aquest ofereix. La problemàtica climàtica és a l’ordre del dia en l’activitat legisladora i de programació de polítiques públiques. En el sector de l’automoció, això es tradueix en potenciar l’energia verda i renovable com a font d’energia per a la mobilitat, i com a conseqüència, el sector travessa canvis rellevants i irreversibles.
1.135 matriculacions de vehicles elèctrics a la província de Barcelona al 2021
La fotografia del mercat del vehicle elèctric assenyala un increment de la demanda amb 11.135 matriculacions l’any 2021 a la província de Barcelona i un augment d’un 375% respecte a l’any 2017. Per altra banda es preveu per als propers anys la creació de140.000 llocs de treball al conjunt de l’Estat Espanyol vinculats a la mobilitat elèctrica, 250.000 matriculacionsde VE i un desplegament d’entre 80.000 i 110.000 punts de recàrrega (Gobierno de España, 2021).
Els nous transports privats interurbans, les micromobilitats mitjançant el patinet elèctric o la bici elèctrica, l’abaratiment del cost de les bateries elèctriques i la seva major rapidesa de càrrega i menor pes d’aquestes conjuntament amb un augment dels punts de càrrega, tant a la metròpolis com a les carreteres, i la major conscienciació de la població envers la sostenibilitat dels seus desplaçaments són alguns dels factors que imprimeixen velocitat a la transició vers al vehicle elèctric. L’abast d’aquesta transició en tota la cadena de valor del sector és profunda i afecta des de concessionaris i assegurances fins a tallers de manteniment, serveis postvenda, indústria automobilística i instal·lació i manteniment de punts de càrrega.
La mobilitat elèctrica requereix noves tipologies de personal qualificat com per exemple especialistes en programació i software de vehicle elèctric, ciberseguretat, especialistes en la venda, manteniment i reparació, tasca comercial i comunicació i especialitzada, o especialistes d’instal·lacions i manteniments de punts de càrrega.
L’estudi assenyala que el perfil professional que predomina actualment en el sector de l’automació és el d’home entre 36 i 55 anys. Gairebé un 50% d’aquests han cursat formació professional, però actualment entre aquest col·lectiu manca l’especialització necessària que requereix la transició vers la mobilitat elèctrica i també (assenyalen les empreses) manca d’informació per gestionar i adaptar-se als canvis tant profunds del sector.Les empreses que han participat en l’estudi assenyalen que calen inversions significatives per adaptar espais públics i privats (tallers d’automòbils, instal·lacions elèctriques de llars, d’edificis i a la via pública) però també inversions i mesures per actualitzar i generar el talent necessari. Aquest aspecte segons les empreses i experts consultats no s’està produint al ritme necessari per assolir els objectius i tempos fixats per les administracions públiques en matèria de mobilitat sostenible.
L’estudi de la Fundació Barcelona Formació Professional mostra la necessitat que té el sector de mà d’obra especialitzada i de coneixement. Per això entre les línies de treball assenyalades destaca la recomanació de desplegar oferta formativa ja existent al catàleg formatiu però amb molt poca presència a la província de Barcelona, com els especialistes d’FP en manteniment de VE o d’instal·ladors i manteniment de punts de càrrega de VE. També recomana la generació de centres d’FP integrats en el sector del Vehicle Elèctric que complementi l’oferta del Centre de Formació Professional de l’Automoció (Martorell) a més de generar i diversificar els canals d’oferta formativa per a treballadors en actiu del sector que hauran de passar necessàriament per un procés de re-skilling(tornar a capacitar a empleats en competències que la companyia necessita suplir), i up-skilling (procés de reforçar la formació en habilitats que el treballador ja tingui o que siguin similars a la seva àrea de coneixement) per tal de poder continuar ocupats en el sector.
El dia 23 de novembre es va reunir a l’Institut Bonanova, centre d’FP especialitzat en l’àmbit sanitari, el plenari del Consell de l’FP de Barcelona.
A la reunió es va fer balanç dels 10 anys de l’FP Dual a l’Ajuntament de Barcelona, plantejant aquesta formació amb la doble mirada: educativa i d’inserció laboral. Es van presentar i analitzar les dades de matriculació del curs 2002-23; les taxes d’abandonament educatiu i les tendències en la demanda. També es va aprofitar per a presentar els certificats de professionalitat com a complement de la formació inicial.
El Consell va aprovar un informe de propostes per a reduir l’abandonament educatiu.