Aquest dimecres 22 de setembre la Fundació BCN Formació Professional i Dualiza-  recolzats per CaixaBank- han organitzat la jornada sobre els sectors sanitari i sociosanitari en clau d’FP, amb la col·laboració de Barcelona Activa i Fundació “la Caixa”. La jornada s’ha centrat en la identificació dels actius i els reptes actuals d’aquests dos sectors, i en el paper que hi juga la innovació en cadascun d’ells.  S’han compartit experiències innovadores amb l’objectiu final de generar un intercanvi d’idees i reflexions sobre possibles canvis que cal impulsar, augmentar la coneixença de certes pràctiques exitoses i ubicar les tendències de futur d’aquests sectors fonamentals per a la societat.

“L’envelliment i la dependència són estats modificables, es poden millorar, revertir i prevenir. S’ha de treballar transversalment amb diferents disciplines i els serveis s’han d’adaptar a les diferents fases de l’envelliment” deia  José Augusto García,  director general del Consorci de Salut i Social de Catalunya i president de la Sociedad Española de Geriatría i Gerontología, en inaugurar la conferència al CaixaForum Barcelona. Seguidament s’iniciava la taula rodona d’experiències formatives innovadores, moderada per la Montse Blanes, directora de l’Institut Bonanova-Parc de Salut Mar, i integrada per Sònia Higueruelo, directora de l’Institut Antoni Pous i Argila,  Betlem Pares, de l’Àrea de Serveis a les Persones i Promoció Econòmica de l’Aj. de Manlleu, Ana Monge, directora i responsable d’estratègia i innovació, i Amaia Hernández, ambdues  del centre Tolosako Inmakulada Lanbide Ikastola, del País Basc. Les quatre participants pertanyen a centres integrats de Formació Professional. A la taula s’ha recalcat la necessitat de solidificació de la xarxa FP-empreses-entitats, doncs l’FP ja incorpora projectes de futur amb fórmules innovadores i està preparada per adaptar-se i cobrir les necessitats dels sectors en qüestió.

Després ha estat el torn de la taula rodona centrada en les experiències innovadores al sector sanitari i sociosanitari, moderada pel Sr. Òscar Dalmau, gerent d’Unió Consorci Formació. En aquesta taula han participat el Bartomeu Ayala, responsable de formació dual de l’Hospital Althaia, la Ana Sedano, directora de RRHH de l’Institut Català d’Oncologia i el Marco Inzitari, director d’Atenció Integrada i Recerca del Parc Sanitari Pere Virgili. S’ha exposat la necessitat de millorar l’encaix i l’ús de l’FP dual en les institucions i empreses del sector.

Mónica Moso, responsable del Centro de Conocimiento e Innovación de Dualiza, i Àngel Tarriño, responsable de l’Observatori de l’FP de la Fundació BCN Formació Professional han recollit les conclusions a la cloenda de la jornada.

Els principals reptes i deficiències del sector sociosanitari són la manca de prevenció sobre la pròpia vellesa i dependència de les persones, la necessitat de professionals multidiciplinaris al sector, la manca de professionals del sector, relacionada amb les condicions laborals poc atractives, els dèficits formatius del sector, així com l’excés d’economia submergida en el treball de cures a les llars. En definitiva, els dèficits en la cartera de serveis per l’atenció a les persones amb necessitats sociosanitàries i en l’atenció de les persones amb dependència. En el sector sanitari, els principals reptes són els dèficits o incongruències en els itineraris formatius, les tensions i conflictes derivats de les escasses opcions per a la promoció professional (on s’hi sumen diferències significatives amb altres països europeus), a més de perfils amb necessitat de formació continua donat que són molt sensibles als canvis tecnològics.

“S’estan fent importants passos per a la integració efectiva del sistema sanitari i sociosanitari, si bé encara queda molt camí per recórrer i és necessari accelerar aquest procés”, ha comentat Tarriño, mentres exposava les principals oportunitats que es presenten en els sectors sanitari i sociosanitari, com la pròpia experiència del Covid generant un escenari favorable al canvi en positiu del sector,  o l’existència d’experiències formatives innovadores ja en marxa per millorar els perfil professionals dels dos sectors. S’ha subratllat el paper clau de la formació professional en el repte de la millora formativa dels professionals, combinat amb el paper fonamental dels municipis, empreses i entitats corresponents, com a base de la recepta per l’èxit.

Moso ha presentat el projecte dut a terme per la Fundació BCN Formació Professional, Dualiza i Barcelona Activa: “Anàlisi i reptes del sector sanitari i sociosanitari català en clau d’FP en el context COVID i de futur”. L’objectiu del projecte és donar resposta a les necessitats actuals i futures en l’entorn hospitalari i ambulatori, així com en el sector sociosanitari, posant especial atenció al paper de la digitalització i les noves tecnologies. Es preveu la publicació dels resultats  durant la tardor de 2021 i, a partir d’aquests, impulsar i acompanyar les mesures necessàries que es derivin.

“Aquestes jornades són fonamentals per treballar en detectar les necessitats presents i futures dels sectors, i crear en el procés aquesta xarxa que ha anat sortint durant tota la jornada tant necessària”  ha conclòs Fabian Mohedano, president executiu de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, donant per finalitzada una jornada reflexiva sobre dos sectors essencials per la societat.

Recupereu la jornada al nostre canal de youtube:

Part 1:https://www.youtube.com/watch?v=sM-F6mRmgXU

Part 2: https://www.youtube.com/watch?v=nYXNBJOmTFo