El passat dimarts 11 d’octubre es va celebrar l’acte de reconeixement dels 10 anys d’FP Dual a l’Ajuntament de Barcelona. L’Ajuntament de Barcelona porta 10 anys apostant pel mètode educatiu i d’inserció laboral FP Dual. Concretament, des de 2012 ha incorporat 2.000 becaris/es de 24 centres d’FP de Barcelona, de 21 perfils professionals, que han estat assignats a les diferents dependències municipals (districtes, Instituts municipals, gerències, escoles bressol, consorci d’educació, entre altres).

L’acte el va conduir Josep Ramon Domingo, coordinador de Formació Professional del Consorci d’Educació de Barcelona que va començar expressant la il·lusió de poder celebrar aquest aniversari.

La Sra. Maria Truñó, comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, va donar la benvinguda institucional al Saló de Cent de Barcelona: “Això és un acte d’agraïment profund dels 10 anys de l’FP Dual, als instituts, i a totes les parts implicades, celebrant el lideratge públic de l’Ajuntament amb l’FP Dual, com a primera empresa pública de tot l’estat que acull l’FP Dual, més que a les empreses privades”. La comissionada d’Educació assenyalar que des de 2015, s’han incorporat 5 nous instituts públics d’FP a la ciutat, millorant les oportunitats d’estudis i laborals dels nostres joves; “10 anys de connexions, 10 danys de serveis públics i simbiosi” expressava Maria Truñó.

Està demostrat estadísticament que les persones que cursen la modalitat dual tenen un nivell més alt d’inserció laboral i que una bona part d’elles ho fan a les empreses on realitzen les seves pràctiques. El sistema públic té els seus mecanismes d’accés via oposicions, però, si pensem en l’òptica de procés educatiu, en què les ocupacions canvien i en que ens hem de formar al llarg de la vida, des de l’Ajuntament es fomenta una modalitat dual inclusiva que contribueix a fomentar les competències educatives més transversals; les competències que ajudaran a les persones a la seva ocupabilitat al llarg de la vida. La comissionada Maria Truñó va acabar la seva intervenció recordant que abans de la Mesura de Govern, impulsada per l’Ajuntament a l’any 2014, dos anys abans, al 2012, les Escoles Bressol Municipals varen començar a treballar en com podien incorporar l’FP Dual als seus centres, passant a ser el primer àmbit municipal en acollir alumnat en la modalitat actual. La Sra. Maria Truñó va desitjar que en un futur proper sigui el més comú contestar: “Estudio, treballo, faig FP DUAL”.

Seguidament, la Sra. Sara Berbel, gerent municipal de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta Executiva de la Fundació BCN Formació Professional es va sumar a l’entusiasme i la celebració, “l’FP i l’àmbit públic ja és un binomi indissoluble, és part de l’essència de l’ajuntament”. La Sra. Berbel va emfatitzar que, abans que tot, l’FP Dual és una modalitat de formació on l’alumnat combina l’aprenentatge entre el centre educatiu i l’empresa. També va subratllar que el treball de la comissió de seguiment, (conformada per la gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu de l’Ajuntament, el Consorci d’Educació de Barcelona, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la Fundació BCN Formació Professional i representants dels centres educatius) és fonamental per arribar a assolir tants bons resultats. “Tant és així, continuà la Sra. Berbel, que l’Ajuntament de Barcelona ha estat reconegut en el seu conjunt com a cas de bones pràctiques”. “Per tant, conclogué què anem en molt bon camí i utilitzem la celebració per continuar treballant en aquesta direcció”.

Tot seguit s’inicià la taula rodona, conduïda per Cinta Daudé coordinadora del projecte d’FP Dual des de la Fundació BCN Formació Professional, conformada per Mercè Lafarga Farrera, directora EBM Can Caralleu, Àngels Ferrer, Cap departament, sancions IM. Hisenda, Andrea Rius, educadora de l’EBM Icària, i Borja Pazos, informàtic a AloSystems- A la taula es va parlar de l’FP Dual des de la mirada dels centres , estudiants, i empreses i es va recalcar que l’FP Dual és una experiència positiva, una millora de les competències professionals, s’assoleixen aprenentatges que no adquireixes a les aules i explica el rol central dels tutors d’empresa i de centres, la bona simbiosi ,col·laboració d’aquests dos actors centrals en l’FP Dual. Es va definir l’FP Dual com: assemblatge, vivències, descobriment i aprenentatge.

Es va donar pas al lliurament de diplomes de reconeixement per la participació en el projecte educatiu de l’FP per aquests 10 anys.

Van ser reconeguts els següents 24 centres: L’Institut Escola del Treball, Institut Ferran Tallada, Institut Joan d’Àustria, Institut La Guineueta, Institut Lluïsa Cura, Institut Mare de Déu de la Mercè, Institut Miquel Tarradell, Institut Narcís Monturiol, Institut Poblenou, Institut Rambla Prim, Institut Rubió i Tudurí, Institut Salvador Seguí, Institut Tecnològic de Barcelona, Institut Vall d’Hebrón, Ceir-Arco Aragó, Ceir-Arco Villarroel, Centre Bemen-3, Centre Comercial Català, Centre López Vicuña, Escola Professional, Salesiana, Escola Solc Nou, Escola Tècnic Professional Xavier ,Sagrat Cor Sarrià, Santapau-Pifma. També la gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu de l’Ajuntament, el Consorci d’Educació de Barcelona, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, i es va fer una Menció Especial per a les Escoles Bressol com a primer projecte FP Dual de l’Ajuntament.

Fabián Mohedano, president executiu de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, va agrair a l’Ajuntament de Barcelona que organitzés aquest acte i que decidís celebrar aquesta xifra tan important. Va recalcar que el percentatge de centres i empreses implicades que utilitzen la modalitat d’FP Dual, a Catalunya és bastant rellevant: “1 de cada 6 estudiants a Catalunya fan FP Dual, per tant, hem d’ajuntar la vocació de l’alumnat amb les necessitats empresarials i ocupacionals i millorarem encara més, cada dia, amb una planificació més àgil i integrada”. Mohedano va acabar la seva intervenció sumant-se a la celebració d’aquesta trobada.

Raquel Gil, comissionada de l’Ajuntament de Barcelona va tancar l’acte celebrant aquesta trobada i recordant que: “Estem ajudant a generar oportunitats, l’FP Dual és present, però encara més serà futur. L’FP és futur i generositat”.

La implicació com a empresa pública de l’Ajuntament de Barcelona es considera, en volum, el cas d’FP Dual més gran d’Espanya, superant als de grans empreses privades que també aposten per aquesta modalitat de Formació Professional. Es treballa molt activament per tal que en el marc de la nova llei d’FP, on l’objectiu és que tota la formació sigui en modalitat dual, l’administració pública encara tingui un paper més rellevant.